Początkowa tematyka prac magisterskich, licencjackich i dyplomowych na studiach podyplomowych realizowanych w Katedrze, związana była z chemią fizyczną lub dydaktyką chemii. Podobna dwukierunkowość tematyki badawczej dotyczyła prac doktorskich zrealizowanych pod kierunkiem profesora Kozłowskiego (6 prac z zakresu chemii fizycznej, 5 prac z zakresu dydaktyki chemii).

Prace z dydaktyki chemii dotyczyły głównie: nauczania w szkole średniej chemii ogólnej i elektrochemii, kształcenia przyszłych nauczycieli chemii, stopnia przygotowania absolwentów szkół średnich do studiów chemicznych, zajęć pozalekcyjnych w szkołach różnych typów, szkolnego eksperymentu chemicznego i jego roli w edukacji chemicznej oraz w przygotowaniu do zawodu nauczyciela studentów chemii, pracy domowej z chemii, sprawdzania i oceniania uczniów i studentów, kształcenia różnego rodzaju kompetencji u uczniów na lekcjach chemii, zastosowania metod aktywnych w kształceniu chemicznym. Działalność Pracowni Dydaktyki Chemii była skupiona głównie na kontynuacji prac związanych z kształceniem nauczycieli i popularyzacją nauki na naszym Wydziale.

W Zakładzie Dydaktyki Chemii i Popularyzacji Nauki realizowane były badania między innym z zakresu dydaktyki chemii w tym dotyczące także egzaminu maturalnego z chemii.

Wykaz tematów prac magisterskich realizowanych na kierunku „Nauczanie chemii” w latach 2017-2025 

  • Wybrane eksperymenty z trzeciego etapu edukacji w pracy metodami oglądowymi
  • Wpływ różnych elementów na przyswajanie przekazywanych treści z użyciem metod oglądowych i praktycznych
  • Wybrane eksperymenty z IV etapu edukacji w pracy metodami praktycznymi
  • Wybrane eksperymenty do pierwszego etapu edukacji dla nauczycieli nie posiadających przygotowania przedmiotowego
  • Wykorzystanie reakcji Biełousowa - Żabotyńskiego w szkolnym eksperymencie chemicznym
  • Zadania dotyczące reakcji redoks w kontekście sukcesu maturzysty
  • Konstruowanie zadań na egzamin maturalny z chemii
  • Eksperyment chemiczny w zreformowanej szkole podstawowej
  • Eksperyment chemiczny w zreformowanej szkole średniej
  • Badanie rozkładu składników tuszu atramentowego - szybkości reakcji
  • Doświadczenia z solą kuchenną i alkoholem etylowym w projektach edukacyjnych
  • Optymalizacja warunków wykonywania wybranych doświadczeń chemicznych z zakresu szkoły ponadpodstawowej
  • Optymalizacja warunków wykonywania wybranych doświadczeń chemicznych z zakresu szkoły podstawowej
  • Zastosowanie reakcji barwnych do projektowania pasków testowych
  • Doświadczenia z chemii nieorganicznej w liceum.
  • Porównanie efektywności oglądowych metod nauczania
  • Identyfikacja pomadek z wykorzystaniem chromatografii cienkowarstwowej
  • Przygotowanie i ewaluacja kursu "Nomenklatura i systematyka związków nieorganicznych" na platformie zdalnego nauczania Moodle.
  • Rozdzielanie jonów metali w roztworach za pomocą wymiany jonowej i elektrolizy jako propozycje ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów chemii"
  • Wykorzystanie techniki opartej na pomiarze intensywności światła rozproszonego w dydaktyce chemii.
  • Wykorzystanie mikroskopii elektronowej w dydaktyce chemii.
  • ANALIZA ODPOWIEDZI UCZNIOWSKICH – ZADANIE 33.1 MATURA 2017
  • Eksperyment w chemii organicznej w szkole ponadpodstawowej
  • Praca z uczniem zdolnym na Wydziale Chemii UŁ
  • Wykorzystanie programów komputerowych do modelowania molekularnego i grafiki chemicznej w nauczaniu chemii.
  • Opracowanie instrukcji do ćwiczenia studenckiego "Spektrofotometryczne oznaczanie witaminy C w preparatach farmaceutycznych".
  • Opracowanie instrukcji laboratoryjnej - oznaczanie aktywności antyutleniającej wybranych związków siarki
  • Optymalizacja wybranych doświadczeń z chemii organicznej jako pomoc w pracy początkującego nauczyciela
  • Oznaczanie zawartości antocyjanów w wybranych surowcach roślinnych.
  • Opracowania materiałów dydaktycznych dla studentów do wykorzystania na platformie zdalnego kształcenia „Moodle”
  • Weryfikacja i modyfikacja instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych – homogenizacja próbek stałych
  • Chemiczne metody analizy żywności - ćwiczenia laboratoryjne z chemii mleka.
  • Modyfikacja i aktualizacja instrukcji do ćwiczenia: Wpływ rodzaju i ilości modyfikatora organicznego na wydajność ekstrakcji do fazy stałej (SPE)
  • Analiza jakościowa wybranego zadania egzaminacyjnego z arkusza maturalnego z chemii
  • Weryfikacja i próby modyfikacji instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego: Identyfikacja sacharydów
  • Współczesne metody syntezy organicznej w eksperymencie studenckim.
  • Ocena przydatności wybranych materiałów z chemii nieorganicznej do kształcenia zdalnego
  • Ocena przydatności wybranych materiałów z chemii organicznej do kształcenia zdalnego
  • Miareczkowanie alkacymetryczne w kontekście podstawy programowej.
  • Atramenty sympatyczne, czyli jak zaszyfrować tekst – tworzenie instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych.
  • 20 doświadczeń laboratoryjnych spoza podstawy programowej dla IV etapu edukacyjnego
  • Analiza zadań maturalnych z chemii w latach 2015-2019 pod kątem badania opanowania przez zdających wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej
  • Tworzenie zbioru zadań z krystalografii
  • Przygotowywanie instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego „Wyznaczanie modelu próbnego struktury kryształu"
  • Opracowanie instrukcji do ćwiczenia pt. Wytwarzanie chitozanowych „perełek” metodą zol-żel dla uczniów szkół ponadpodstawowych
  • Weryfikacja i modyfikacja instrukcji laboratoryjnej – Oznaczanie zawartości d-pantenolu w produktach kosmetycznych z zastosowaniem spektroskopii UV/VIS.
  • Analiza zadań maturalnych z biologii w latach 2015-2020 pod kątem badania opanowania przez zdających wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej
  • Analiza wybranego podręcznika do chemii rozszerzonej dla liceów i techników pod kątem realizowanej podstawy programowej
  • Analiza podręczników do chemii szkoły podstawowej (klasa VII), wydawnictwa Oficyny Edukacyjnej Krzysztofa Pazdro i WSiP pod kątem realizowanej podstawy
  • programowej.
  • Wykorzystanie oscylacyjnych reakcji chemicznych w eksperymencie szkolnym
  • Analiza podręczników do chemii szkoły podstawowej (klasa VIII), wydawnictwa Oficyny Edukacyjnej Krzysztofa Pazdro i WSiP pod kątem realizowanej podstawy
  • programowej.
  • Opracowanie ćwiczeń laboratoryjnych z fluorescencji dla studentów szkół wyższych, wykorzystując metody praktyczne.
  • Przegląd wybranych narzędzi wspomagających nauczyciela w pracy online z uczniami
  • Opracowanie instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego pod tytułem: "Budowa i działanie ogniw galwanicznych"
  • Nowoczesne środki dydaktyczne używane w zdalnym nauczaniu studentów analityki chemii w celu kształtowania umiejętności praktycznych
  • Liza komórkowa jako etap przygotowania próbki do analizy. Stworzenie instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów kierunków ścisłych i przyrodniczych
  • Wpływ nauczania zdalnego w trakcie pandemii SARS-CoV-2 na efektywność nauki wśród studentów Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego
  • Wybrane doświadczenia na szkolne koło chemiczne
  • Przygotowanie i ocena materiałów dydaktycznych do zajęć konwersatoryjnych z krystalografii „Punktowe operacje symetrii”
  • Opracowanie zestawu doświadczeń z chemii supramolekularnej na zajęcia pozalekcyjne
  • Spektrofotometryczne oznaczanie witaminy C – opracowanie ćwiczenia studenckiego
  • Weryfikacja i modyfikacja instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych "Aminokwasy i białka".
  • Doświadczenia z wykorzystaniem reakcji utleniania i redukcji w nauczaniu chemii
  • Korelacja zapisów treści merytorycznych wybranego podręcznika z chemii organicznej z wymaganiami szczegółowymi podstawy programowej z chemii
  • Opracowanie instrukcji do ćwiczenia studenckiego pod tytułem: „Oznaczanie 1,4-hydrochinonu techniką pulsowej woltamperometrii różnicowej”.
  • Opracowanie ćwiczeń laboratoryjnych z podstawy programowej z chemii dla szkoły podstawowej
  • Chromatografia w praktyce szkolnej
  • Analiza wybranego podręcznika z chemii organicznej do liceum pod kątem wymagań szczegółowych podstawy programowej z chemii
  • Opracowanie ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących identyfikacji analogów substancji psychoaktywnych
  • Doświadczenia z wykorzystaniem zielenic w nauczaniu chemii
  • Doświadczenia z rozpuszczalności substancji w nauczaniu chemii
  • Nauczyciel chemii jako animator zajęć pozaszkolnych, wyzwania, trudności przed jakimi staje
  • Wpływ materiałów metodycznych i środków dydaktycznych na sukces ucznia w procesie nauczania- uczenia się chemii
  • Opracowanie instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego -"Synteza kwasu acetylosalicylowego".
  • Przygotowanie instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących sposobów odbiałczania próbek biologicznych
  • Doświadczenia chemiczne pobudzające procesy poznawcze ucznia
  • Skuteczność nauczania a zdawalność matur z chemii w latach 2015–2022
  • Doświadczenia chemiczne dla uczniów szkół ponadpodstawowych inspirowane nową formułą egzaminu maturalnego
  • Opracowanie i ocena materiałów dydaktycznych przygotowanych na zajęcia laboratoryjne z Krystalografii pt.: „Morfologia kryształów”
  • Materiały dydaktyczne wykorzystywane na lekcjach chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz ich ocena
  • Fotochemiczna wymiana ligandów w kompleksach metaloorganicznych
  • Eksperymenty w chemii organicznej w pracy ze zdolnym uczniem
  • Opracowanie zestawu doświadczeń z chemii biopolimerów na zajęcia pozalekcyjne.
  • Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji bromków alkilotrimetyloamoniowych
  • Edukacja ekologiczna na III i IV etapie edukacji w kontekście podstawy programowej z chemii
  • Autorski arkusz maturalny jako narzędzie pomiaru dydaktycznego wśród uczniów wybranych szkół średnich w województwie łódzkim