Początkowa tematyka prac magisterskich, licencjackich i dyplomowych na studiach podyplomowych realizowanych w Katedrze, związana była z chemią fizyczną lub dydaktyką chemii. Podobna dwukierunkowość tematyki badawczej dotyczyła prac doktorskich zrealizowanych pod kierunkiem profesora Kozłowskiego (6 prac z zakresu chemii fizycznej, 5 prac z zakresu dydaktyki chemii).
Prace z dydaktyki chemii dotyczyły głównie: nauczania w szkole średniej chemii ogólnej i elektrochemii, kształcenia przyszłych nauczycieli chemii, stopnia przygotowania absolwentów szkół średnich do studiów chemicznych, zajęć pozalekcyjnych w szkołach różnych typów, szkolnego eksperymentu chemicznego i jego roli w edukacji chemicznej oraz w przygotowaniu do zawodu nauczyciela studentów chemii, pracy domowej z chemii, sprawdzania i oceniania uczniów i studentów, kształcenia różnego rodzaju kompetencji u uczniów na lekcjach chemii, zastosowania metod aktywnych w kształceniu chemicznym. Działalność Pracowni Dydaktyki Chemii była skupiona głównie na kontynuacji prac związanych z kształceniem nauczycieli i popularyzacją nauki na naszym Wydziale.
W Zakładzie Dydaktyki Chemii i Popularyzacji Nauki realizowane były badania między innym z zakresu dydaktyki chemii w tym dotyczące także egzaminu maturalnego z chemii.
Wykaz tematów prac magisterskich realizowanych na kierunku „Nauczanie chemii” w latach 2017-2025
- Wybrane eksperymenty z trzeciego etapu edukacji w pracy metodami oglądowymi
- Wpływ różnych elementów na przyswajanie przekazywanych treści z użyciem metod oglądowych i praktycznych
- Wybrane eksperymenty z IV etapu edukacji w pracy metodami praktycznymi
- Wybrane eksperymenty do pierwszego etapu edukacji dla nauczycieli nie posiadających przygotowania przedmiotowego
- Wykorzystanie reakcji Biełousowa - Żabotyńskiego w szkolnym eksperymencie chemicznym
- Zadania dotyczące reakcji redoks w kontekście sukcesu maturzysty
- Konstruowanie zadań na egzamin maturalny z chemii
- Eksperyment chemiczny w zreformowanej szkole podstawowej
- Eksperyment chemiczny w zreformowanej szkole średniej
- Badanie rozkładu składników tuszu atramentowego - szybkości reakcji
- Doświadczenia z solą kuchenną i alkoholem etylowym w projektach edukacyjnych
- Optymalizacja warunków wykonywania wybranych doświadczeń chemicznych z zakresu szkoły ponadpodstawowej
- Optymalizacja warunków wykonywania wybranych doświadczeń chemicznych z zakresu szkoły podstawowej
- Zastosowanie reakcji barwnych do projektowania pasków testowych
- Doświadczenia z chemii nieorganicznej w liceum.
- Porównanie efektywności oglądowych metod nauczania
- Identyfikacja pomadek z wykorzystaniem chromatografii cienkowarstwowej
- Przygotowanie i ewaluacja kursu "Nomenklatura i systematyka związków nieorganicznych" na platformie zdalnego nauczania Moodle.
- Rozdzielanie jonów metali w roztworach za pomocą wymiany jonowej i elektrolizy jako propozycje ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów chemii"
- Wykorzystanie techniki opartej na pomiarze intensywności światła rozproszonego w dydaktyce chemii.
- Wykorzystanie mikroskopii elektronowej w dydaktyce chemii.
- ANALIZA ODPOWIEDZI UCZNIOWSKICH – ZADANIE 33.1 MATURA 2017
- Eksperyment w chemii organicznej w szkole ponadpodstawowej
- Praca z uczniem zdolnym na Wydziale Chemii UŁ
- Wykorzystanie programów komputerowych do modelowania molekularnego i grafiki chemicznej w nauczaniu chemii.
- Opracowanie instrukcji do ćwiczenia studenckiego "Spektrofotometryczne oznaczanie witaminy C w preparatach farmaceutycznych".
- Opracowanie instrukcji laboratoryjnej - oznaczanie aktywności antyutleniającej wybranych związków siarki
- Optymalizacja wybranych doświadczeń z chemii organicznej jako pomoc w pracy początkującego nauczyciela
- Oznaczanie zawartości antocyjanów w wybranych surowcach roślinnych.
- Opracowania materiałów dydaktycznych dla studentów do wykorzystania na platformie zdalnego kształcenia „Moodle”
- Weryfikacja i modyfikacja instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych – homogenizacja próbek stałych
- Chemiczne metody analizy żywności - ćwiczenia laboratoryjne z chemii mleka.
- Modyfikacja i aktualizacja instrukcji do ćwiczenia: Wpływ rodzaju i ilości modyfikatora organicznego na wydajność ekstrakcji do fazy stałej (SPE)
- Analiza jakościowa wybranego zadania egzaminacyjnego z arkusza maturalnego z chemii
- Weryfikacja i próby modyfikacji instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego: Identyfikacja sacharydów
- Współczesne metody syntezy organicznej w eksperymencie studenckim.
- Ocena przydatności wybranych materiałów z chemii nieorganicznej do kształcenia zdalnego
- Ocena przydatności wybranych materiałów z chemii organicznej do kształcenia zdalnego
- Miareczkowanie alkacymetryczne w kontekście podstawy programowej.
- Atramenty sympatyczne, czyli jak zaszyfrować tekst – tworzenie instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych.
- 20 doświadczeń laboratoryjnych spoza podstawy programowej dla IV etapu edukacyjnego
- Analiza zadań maturalnych z chemii w latach 2015-2019 pod kątem badania opanowania przez zdających wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej
- Tworzenie zbioru zadań z krystalografii
- Przygotowywanie instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego „Wyznaczanie modelu próbnego struktury kryształu"
- Opracowanie instrukcji do ćwiczenia pt. Wytwarzanie chitozanowych „perełek” metodą zol-żel dla uczniów szkół ponadpodstawowych
- Weryfikacja i modyfikacja instrukcji laboratoryjnej – Oznaczanie zawartości d-pantenolu w produktach kosmetycznych z zastosowaniem spektroskopii UV/VIS.
- Analiza zadań maturalnych z biologii w latach 2015-2020 pod kątem badania opanowania przez zdających wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej
- Analiza wybranego podręcznika do chemii rozszerzonej dla liceów i techników pod kątem realizowanej podstawy programowej
- Analiza podręczników do chemii szkoły podstawowej (klasa VII), wydawnictwa Oficyny Edukacyjnej Krzysztofa Pazdro i WSiP pod kątem realizowanej podstawy
- programowej.
- Wykorzystanie oscylacyjnych reakcji chemicznych w eksperymencie szkolnym
- Analiza podręczników do chemii szkoły podstawowej (klasa VIII), wydawnictwa Oficyny Edukacyjnej Krzysztofa Pazdro i WSiP pod kątem realizowanej podstawy
- programowej.
- Opracowanie ćwiczeń laboratoryjnych z fluorescencji dla studentów szkół wyższych, wykorzystując metody praktyczne.
- Przegląd wybranych narzędzi wspomagających nauczyciela w pracy online z uczniami
- Opracowanie instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego pod tytułem: "Budowa i działanie ogniw galwanicznych"
- Nowoczesne środki dydaktyczne używane w zdalnym nauczaniu studentów analityki chemii w celu kształtowania umiejętności praktycznych
- Liza komórkowa jako etap przygotowania próbki do analizy. Stworzenie instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów kierunków ścisłych i przyrodniczych
- Wpływ nauczania zdalnego w trakcie pandemii SARS-CoV-2 na efektywność nauki wśród studentów Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego
- Wybrane doświadczenia na szkolne koło chemiczne
- Przygotowanie i ocena materiałów dydaktycznych do zajęć konwersatoryjnych z krystalografii „Punktowe operacje symetrii”
- Opracowanie zestawu doświadczeń z chemii supramolekularnej na zajęcia pozalekcyjne
- Spektrofotometryczne oznaczanie witaminy C – opracowanie ćwiczenia studenckiego
- Weryfikacja i modyfikacja instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych "Aminokwasy i białka".
- Doświadczenia z wykorzystaniem reakcji utleniania i redukcji w nauczaniu chemii
- Korelacja zapisów treści merytorycznych wybranego podręcznika z chemii organicznej z wymaganiami szczegółowymi podstawy programowej z chemii
- Opracowanie instrukcji do ćwiczenia studenckiego pod tytułem: „Oznaczanie 1,4-hydrochinonu techniką pulsowej woltamperometrii różnicowej”.
- Opracowanie ćwiczeń laboratoryjnych z podstawy programowej z chemii dla szkoły podstawowej
- Chromatografia w praktyce szkolnej
- Analiza wybranego podręcznika z chemii organicznej do liceum pod kątem wymagań szczegółowych podstawy programowej z chemii
- Opracowanie ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących identyfikacji analogów substancji psychoaktywnych
- Doświadczenia z wykorzystaniem zielenic w nauczaniu chemii
- Doświadczenia z rozpuszczalności substancji w nauczaniu chemii
- Nauczyciel chemii jako animator zajęć pozaszkolnych, wyzwania, trudności przed jakimi staje
- Wpływ materiałów metodycznych i środków dydaktycznych na sukces ucznia w procesie nauczania- uczenia się chemii
- Opracowanie instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego -"Synteza kwasu acetylosalicylowego".
- Przygotowanie instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących sposobów odbiałczania próbek biologicznych
- Doświadczenia chemiczne pobudzające procesy poznawcze ucznia
- Skuteczność nauczania a zdawalność matur z chemii w latach 2015–2022
- Doświadczenia chemiczne dla uczniów szkół ponadpodstawowych inspirowane nową formułą egzaminu maturalnego
- Opracowanie i ocena materiałów dydaktycznych przygotowanych na zajęcia laboratoryjne z Krystalografii pt.: „Morfologia kryształów”
- Materiały dydaktyczne wykorzystywane na lekcjach chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz ich ocena
- Fotochemiczna wymiana ligandów w kompleksach metaloorganicznych
- Eksperymenty w chemii organicznej w pracy ze zdolnym uczniem
- Opracowanie zestawu doświadczeń z chemii biopolimerów na zajęcia pozalekcyjne.
- Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji bromków alkilotrimetyloamoniowych
- Edukacja ekologiczna na III i IV etapie edukacji w kontekście podstawy programowej z chemii
- Autorski arkusz maturalny jako narzędzie pomiaru dydaktycznego wśród uczniów wybranych szkół średnich w województwie łódzkim