PYTANIA NA SPRAWDZIAN PISEMNY W RAMACH DYPLOMOWEGO EGZAMINU LICENCJACKIEGO
Chemia fizyczna
- Wymień założenia teorii kinetyczno–molekularnej gazów doskonałych. Jakie wielkości można wyznaczyć wykorzystując równania wyprowadzone na podstawie tej teorii?
- Wymień typy oddziaływań międzycząsteczkowych i wskaż, których energia najsilniej i najsłabiej zależy od odległości między cząsteczkami.
- Wymień rodzaje polaryzacji dielektryków i krótko je scharakteryzuj.
- Wymień przynajmniej siedem wielkości fizykochemicznych, których znajomość może być pomocna w scharakteryzowaniu właściwości związku chemicznego. Jedną z nich zdefiniuj i opisz jakiej właściwości związku ona dotyczy.
- Zdefiniuj refrakcję molową omawiając jej sens fizyczny (także wzory dla substancji czystej i mieszaniny). Jakie wielkości eksperymentalne należy wyznaczyć ażeby obliczyć refrakcję molową substancji czystej i mieszaniny. Określ znaczenie symboli występujących w użytych zależnościach.
- Sformułuj I zasadę termodynamiki dla układu zamkniętego. Napisz odpowiednie zależnośc termodynamiczne (matematyczne) definiujące zmianę energii wewnętrznej w przemianie: izotermicznej, izochorycznej, izobarycznej i adiabatycznej. Określ znaczenie symboli występujących w tych zależnościach.
- Wymień trzy metody obliczania ciepła reakcji chemicznej w stałej temperaturze. Zapisz odpowiednie zależności termodynamiczne (matematyczne) umożliwiające obliczenie ciepła reakcji chemicznej przebiegającej pod stałym ciśnieniem. Określ znaczenie symboli występujących w tych zależnościach.
- Zdefiniuj ciepło molowe substancji znajdującej się w stałej objętości i pod stałym ciśnieniem. Zapisz wyrażenie wiążące te wielkości słuszne: dla gazu doskonałego oraz dowolnej substancji. Określ znaczenie symboli występujących w tych zależnościach.
- Wyjaśnij krótko dlaczego entropia wzrasta podczas przemian fazowych takich jak: topnienie, parowanie i sublimacja substancji.
- Jaki termodynamiczny warunek powinien być spełniony ażeby układ jednoskładnikowy dwufazowy osiągnął stan równowagi. Podaj zależność ilustrującą związek pomiędzy zmianami ciśnienia (dp) i temperatury (dT) wzdłuż linii równowagi faz. Określ znaczenie symboli występujących w tej zależności.
- Wymień właściwości koligatywne roztworów. Zapisz odpowiednie wzory definiujące każdą z nich, dla roztworu doskonałego i rzeczywistego. Określ znaczenie symboli występujących w tych zależnościach.
- Zdefiniuj przewodnictwo molowe roztworu elektrolitu. Napisz wzór pokazujący jak ono zależy od stężenia roztworu mocnego elektrolitu i zobrazuj tę zależność na odpowiednim wykresie. Określ znaczenie symboli występujących w tej zależnościach.
- Wartości jakich wielkości fizykochemicznych można określić wykorzystując pomiary przewodnictwa roztworu elektrolitu. Zapisz relację pomiędzy wybraną wielkością fizykochemiczną a przewodnictwem roztworu.
- Zdefiniuj szybkość reakcji. Napisz równanie kinetyczne reakcji pierwszego rzędu w postaci różniczkowej i całkowej. Określ znaczenie symboli występujących w tych zależnościach.
- Zdefiniuj energię aktywacji reakcji. Wykreśl zależność energii od liczby postępu reakcji dla reakcji egzotermicznej. Pokaż na tym wykresie energie: substratów, produktów i zaznacz energię aktywacji tej reakcji.
- Wymień dwie metody eksperymentalne, które można wykorzystać w celu określenia stałej dysocjacji słabego kwasu. Dla każdej z metod zapisz odpowiednie zależności wiążące wielkość mierzoną ze stałą dysocjacji. Określ znaczenie symboli występujących w tych zależnościach.
- Wymień różnice pomiędzy gazami doskonałymi i rzeczywistymi. Napisz przykładowe zależności matematyczne opisujące zachowanie tych gazów (jedną dla gazu doskonałego i jedną dla gazu rzeczywistego) i opisz symbole występujące w tych równaniach.
- Opisz sposób obliczania zmian energii wewnętrznej reakcji chemicznej jeśli znasz standardową entalpię tej reakcji przebiegającej w fazie a) gazowej b) fazach skondensowanych. Napisz odpowiednią zależność matematyczną. Określ znaczenie symboli występujących w tym równaniu.
- Zdefiniuj standardową entalpię swobodną reakcji chemicznej. Opisz trzy sposoby obliczenia zmian tej wielkości, przedstaw odpowiednie zależności termodynamiczne (matematyczne). Określ znaczenie symboli występujących w tych równaniach.
- Zdefiniuj gęstość i lepkość cieczy (także za pomocą wzoru). Wymień czynniki wpływające na te wielkości i omów ich wpływ.
Chemia teoretyczna
- Opisz model atomu wodoru Bohra i porównaj go z modelem atomu Daltona.
- Zdefiniuj dualizm falowo-korpuskularny oraz podaj po jednym przykładzie obrazującym własności falowe i korpuskularne światła.
- Zapisz relację matematyczną ilustrującą zasadę nieoznaczoności Heisenberga. Wyjaśnij znaczenie symboli użytych w zapisanej relacji. Wymień konsekwencje jakie niesie ta zasada w odniesieniu do możliwości obserwacji cząstek elementarnych.
- Zapisz w dowolnej postaci równanie Schrödingera i zdefiniuj składowe tego równania. Podaj nazwę obiektu matematycznego, przy pomocy którego reprezentowana jest energia całkowita w tym równaniu.
- Wymień i scharakteryzuj liczby kwantowe występujące w opisie atomu wodoru. Określ jakim wielkościom fizycznym one odpowiadają.
- Podaj definicję orbitalu. Wymień geometryczne własności orbitali typu s, p i d.
- Podaj wzór będący matematycznym zapisem hipotezy Plancka i wyjaśnij znaczenie zastosowanych symboli. Określ dla wyjaśnienia którego zagadnienia fizycznego została ona wprowadzona.
- Podaj relacje matematyczne łączące następujące wielkości: energia (E), długość (λ) i częstotliwość fali (ν) oraz liczba falowa ( ν). Określ jednostki, w których wyrażane są te wielkości.
- Podaj wartość stałej Plancka (wraz z jednostką). Wymień jedną z konsekwencji tego, że wartość stałej Plancka jest różna od zera.
- Zdefiniuj pojęcie fotonu. Podaj ile wynoszą jego masa spoczynkowa oraz ładunek
Krystalografia
- Wyjaśnij czym zajmuje się krystalografia oraz kto i kiedy zaproponował teoretyczne modele dyfrakcji rentgenowskiej kryształów. Wymień co najmniej trzy przełomowe odkrycia docenione nagrodą Nobla, na które pozwoliło zastosowanie metod dyfrakcji rentgenowskiej kryształów. Przedstaw nazwiska osób z nimi związanych.
- Podaj definicję operacji symetrii (przekształcenia symetrycznego). Scharakteryzuj kryteria podziału operacji symetrii na punktowe i otwarte, I-go i II-go rodzaju. Dla każdego typu podaj po jednym przykładzie.
- Podaj definicję grupy punktowej. Zapisz symbole grup punktowych (według nomenklatury krystalograficznej oraz symboliki Schoenfliesa) charakteryzujących symetrię cząsteczek wody i trans-1,2-difluoroetenu. Wykonaj standardową projekcję stereograficzną elementów symetrii otrzymanych grup i zaprezentuj rozmieszczenie punktów symetrycznych, zakładając, że oś obrotu charakteryzująca symetrię cząsteczek jest zgodna z kierunkiem Z.
- Wykonaj standardową projekcję stereograficzną elementów symetrii grup punktowych 222 i mmm wraz z rozmieszczeniem punktów symetrycznych. Wskaż i wyjaśnij, która z wymienionych grup będzie charakteryzowała symetrię kryształów białek.
- Podaj definicję niezmiennika operacji symetrii. Nazwij typy operacji symetrii punktowych w krystalografii oraz podaj ich symbole literowe (według nomenklatury krystalograficznej). Dla każdej z nich wskaż niezmiennik.
- Przedstaw podział struktur krystalicznych ze względu na charakter wiązań międzyatomowych. Przyporządkuj podane struktury do odpowiedniej grupy: chlorek sodu, miedź, diament, krystaliczny argon, kalcyt, siarka rombowa.
- Podaj stosowaną w krystalografii definicję liczby koordynacyjnej i wielościanu koordynacyjnego. Dopasuj i nazwij wielościany koordynacyjne o liczbach koordynacyjnych 4, 6 i 8 w strukturach chlorku sodu, chlorku cezu i lodu β.
- Podaj definicję polimorfizmu. Wymień nazwy trzech różnych odmian alotropowych (a zarazem polimorficznych) węgla. Którą z nich zaliczysz do kryształów kowalencyjnych, a którą do kryształów molekularnych? Wyjaśnij, w której z tych struktur realizowany jest model najgęstszego wypełnienia przestrzeni i dlaczego jest to możliwe.
- Podaj definicje alotropii. Opisz budowę krystaliczną jednej z odmian alotropowych węgla (grafitu lub diamentu) uwzględniając następujące zagadnienia: układ krystalograficzny, typ sieci przestrzennej, charakter wiązań międzyatomowych, liczba koordynacyjna, realizacja modelu najgęstszego wypełnienia przestrzeni.
- Opisz strukturę jednego wybranego pierwiastka metalicznego (do wyboru miedź, magnez lub wolfram uwzględniając następujące zagadnienia: układ krystalograficzny, typ sieci przestrzennej, charakter wiązań międzyatomowych, liczba koordynacyjna, realizacja modelu najgęstszego wypełnienia przestrzeni.
PYTANIA SPECJALIZACYJNE DO DYPLOMOWEGO EGZAMINU LICENCJACKIEGO
Chemia fizyczna
- Omów I zasadę termodynamiki.
- Podaj treść prawa Hessa. Omów jego zastosowanie do obliczania ciepła reakcji chemicznej.
- Omów wpływ temperatury na entalpię reakcji. Prawo Kirhoffa.
- W jaki sposób można wyznaczyć pojemność cieplną substancji? Omów zastosowania wartości molowych pojemności cieplnych w termodynamice.
- Omów zastosowanie kalorymetrii do badania właściwości substancji czystej i roztworu.
- Omów II i III zasadę termodynamiki.
- Zdefiniuj entropię. Wyjaśnij jak ona się zmienia podczas przemiany fazowej substancji czystej.
- Wymień czynniki wpływające na położenie stanu równowagi układu. Omów ich wpływ na wydajność reakcji.
- Omów sposób eksperymentalnego wyznaczania entalpii i entropii parowania cieczy.
- Zdefiniuj potencjał chemiczny substancji. Omów warunek równowagi dyfuzyjnej układu wieloskładnikowego i wielofazowego.
- Reguła podziału Nernsta dla roztworu doskonałego oraz roztworu, w którym substancja rozpuszczona: asocjuje, dysocjuje, jednocześnie asocjuje i dysocjuje.
- Ebuliometria jako metoda badawcza. Co mierzymy tą metodą i w jakim celu?
- Zdefiniuj przewodnictwo właściwe i molowe roztworu elektrolitu oraz omów ich zależność od stężenia mocnego i słabego elektrolitu.
- Jakie jony wykazują największe graniczne przewodnictwo molowe w roztworach wodnych? Wyjaśnij przyczynę tego zjawiska.
- Wymień i zdefiniuj cztery wielkości charakteryzujące kinetykę reakcji chemicznej.
- Co to są katalizatory? Omów mechanizm ich działania.
- Wymień i krótko omów techniki eksperymentalne wykorzystywane w badaniach kinetyki reakcji chemicznych.
- Rodzaje katalizy. Omów wpływ katalizatora na: szybkość reakcji, stałą szybkości, energie aktywacji, entalpię, mechanizm oraz na stan i stałą równowagi.
- Jakimi metodami eksperymentalnymi możemy wyznaczyć masę molową związku: lotnego, nielotnego i trudno lotnego. Omów krótko te metody.
- Zdefiniuj refrakcję molową substancji i omów jej znaczenie w chemii.
- Na czym polega polaryzacja dielektryka? Wymień rodzaje polaryzacji oraz podaj ich związki z innymi wielkościami fizykochemicznymi: refrakcją molową, polaryzowalnością cząsteczki, momentem dipolowym i przenikalnością elektryczną.
- Zdefiniuj moment dipolowy oraz przenikalność elektryczną substancji. Zaproponuj metody wyznaczania tych wielkości.
- Scharakteryzuj gazy doskonałe i gazy rzeczywiste. Podaj i omów równania opisujące zachowanie tych gazów.
- Praca objętościowa gazu doskonałego w przemianie odwracalnej i nieodwracalnej.
- Zdefiniuj napięcie powierzchniowe cieczy i wymień metody wyznaczania tej wielkości. Omów szczegółowo jedną z nich.
- Zdefiniuj lepkość dynamiczną cieczy. Omów wpływ temperatury i stężenia substancji rozpuszczonej (elektrolitu i nieelektrolitu) na lepkość roztworu.
- Zdefiniuj stan równowagi w układzie jedno i wieloskładnikowym. Omów typy równowag występujących w układzie jednoskładnikowym. Przedstaw i opisz odpowiednie równania.
- Omów właściwości koligatywne roztworów.
- Omów i scharakteryzuj zjawisko adsorpcji fizycznej i chemicznej.
- Na czym polega zjawisko absorpcji promieniowania elektromagnetycznego przez cząsteczki substancji. Zapisz i omów prawo Lamberta-Beera.
Chemia teoretyczna
- Wyjaśnij co to jest chemia obliczeniowa i modelowanie molekularne oraz jaki jest ich związek z chemią teoretyczną. Jakie grupy metod można wyróżnić w chemii obliczeniowej?
- Podaj treść postulatu Plancka i zapisz związany z nim wzór. Objaśnij znaczenie symboli użytych we wzorze.
- Wymień i krótko scharakteryzuj znane ci rodzaje promieniowania.
- Zdefiniuj czym jest ciało doskonale czarne. Podaj przykład obiektu występującego w naturze, który można traktować jako ciało doskonale czarne.
- Podaj definicje potencjału (energii) jonizacji i powinowactwa elektronowego oraz opisz ich związek z tworzeniem kationów i anionów z atomów obojętnych.
- Podaj trzy warunki, które musi spełniać funkcja falowa w mechanice kwantowej.
- Zdefiniuj pojęcie równania własnego w dowolnej formie. Określ jego związek z mechaniką kwantową.
- Wyjaśnij pojęcie spinu elektronu. Czy jest to wyłącznie pojęcie teoretyczne, czy też istnieją dowody eksperymentalne wskazujące na istnienie spinu elektronu?
- Podaj możliwe wartości pobocznej i magnetycznej liczby kwantowej dla głównej liczby kwantowej n=3. Jaka funkcja falowa/orbital odpowiada poszczególnym zestawom liczb kwantowych?
- Wyjaśnij na czym polega zjawisko fotoelektryczne i podaj przykład prostego układu modelowego, za pomocą którego można zbadać czy ono zachodzi.
- Zdefiniuj pojęcie komutatora i określ jego związek z zasadą nieoznaczoności Heisenberga.
- Zilustruj graficznie tworzenie orbitali cząsteczkowych σ i σ* z orbitali atomowych typu s i p oraz tworzenie orbitali π i π* z orbitali atomowych typu p.
- Narysuj diagram orbitalowy dla jonu H+2 oraz kontury orbitali molekularnych: wiążącego i antywiążącego.
- Zdefiniuj pojęcie hybrydyzacji i graficznie zilustruj je przykładem. Czy hybrydyzacja jest zjawiskiem fizycznym?
- Określ o czym mówi hipoteza de Broglie'a? Czy obiekty makroskopowe mają charakter falowy, który można zaobserwować? Odpowiedź uzasadnij.
- Zdefiniuj na czym polega problem „katastrofy w nadfiolecie”. Wyjaśnij jakie założenie pozwoliło na rozwiązanie tego problemu.
- Określ dlaczego magnetyczna liczba kwantowa ml przyjmuje wartości od –l do l (l – poboczna liczba kwantowa) i nie może być mniejsza od –l lub większa od l. Odpowiedź zilustruj schematycznym rysunkiem dla l = 3.
- Określ czym różni się wykres orbitalu od szkicu konturu orbitalu. Zilustruj różnicę rysunkiem dla orbitalu 1s.
- Wyjaśnij sens fizyczny kwadratu funkcji falowej w mechanice kwantowej, podaj odpowiadającą mu relację matematyczną oraz wyjaśnij znaczenie symboli użytych w tej relacji. Określ czy funkcja falowa ma sens fizyczny.
- Określ właściwości jakich obiektów fizycznych poprawnie opisuje model Bohra. Dlaczego nie pozwala on poprawnie wyznaczyć widma emisyjnego atomu cynku?
- Określ jakie obiekty matematyczne stosuje się w mechanice kwantowej dla zdefiniowania stanu układu oraz wielkości fizycznych. Krótko scharakteryzuj sposób działania tych obiektów.
- Zdefiniuj tzw. energię punktu zerowego cząsteczki i wyjaśnij z czego wynika jej niezerowa wartość.
- Zapisz równania opisujące transformacje orbitali typu 2p o indeksach liczbowych, w orbitale typu 2p o indeksach literowych i wyjaśnij w jakim celu stosuje się tego rodzaju transformacje.
- Podaj definicję orbitali: wiążącego, antywiążącego, niewiążącego. Podaj konkretny przykład każdego z tych orbitali.
- Rozszyfruj następujące skróty oraz podaj definicję każdego z nich: HOMO, LUMO, SOMO.
- Podaj i zwięźle scharakteryzuj grupy metod, jakie można wyróżnić w chemii obliczeniowej.
- Zapisz wzory wyrażające energię jako funkcję: długości, częstotliwości, częstości kołowej fali oraz liczby falowej. Podaj jednostki, w których wyraża się każdą z tych wielkości.
- Zapisz równanie Schrödingera niezależne od czasu. Określ jakim pojęciom mechaniki klasycznej odpowiadają symbole w nim występujące. Podaj nazwy obiektów matematycznych, które odpowiadają im w mechanice kwantowej.
- Podaj dwa przykłady par wielkości kanonicznie sprzężonych. Dla każdego z nich zapisz zasadę nieoznaczoności Heisenberga i wyjaśnij znaczenie symboli stosowanych we wzorach.
- Podaj wzory określające działanie operatorów: położenia, pędu i czasu. Na przykładzie operatora energii kinetycznej, wyjaśnij jak konstruuje się operatory odpowiadające innym wielkościom fizycznym.
Krystalografia
- Podaj i porównaj definicję kryształu: translacyjną i fenomenologiczną.
- Porównaj operacje symetrii: inwersja i odbicie w płaszczyźnie. Na tych przykładach omów pojęcia: punktowa i otwarta operacja symetrii, niezmiennik przekształcenia.
- Porównaj operacje symetrii: obrót wokół osi i obrót inwersyjny. Na tych przykładach omów pojęcia: operacja symetrii I-go i II-go rodzaju, element symetrii.
- Podaj definicję elementu symetrii. Nazwij wszystkie elementy symetrii w grupach 2/m i 4. Wyjaśnij, która z nich jest grupą cykliczną.
- Zdefiniuj elementarne pojęcia teorii grup: grupa, zbiór tworzący grupy. Wyjaśnij je na przykładzie grupy mm2, wymieniając wszystkie jej elementy. Wykonaj projekcję kołową elementów symetrii tej grupy oraz zaznacz pozycje punktów symetrycznych.
- Zdefiniuj elementarne pojęcia teorii grup: grupa, rząd grupy. Wyjaśnij je na przykładzie grupy 222, wymieniając wszystkie jej elementy. Wykonaj projekcję kołową elementów symetrii tej grupy oraz zaznacz pozycje punktów symetrycznych.
- Zdefiniuj elementarne pojęcia teorii grup: grupa, element jednostkowy grupy. Wyjaśnij je na przykładzie grupy 2/m, wymieniając wszystkie jej elementy. Wykonaj projekcję kołową elementów symetrii tej grupy oraz zaznacz pozycje punktów symetrycznych.
- Wykonaj projekcję kołową elementów symetrii grupy 6 zaznaczając pozycję punktów symetrycznych. Wymień wszystkie elementy tej grupy i na tym przykładzie wyjaśnij pojęcia: grupa cykliczna, przemienna, element odwrotny.
- Wykonaj projekcję kołową elementów symetrii grupy 4̅ zaznaczając pozycję punktów symetrycznych. Wymień wszystkie elementy tej grupy i na tym przykładzie wyjaśnij pojęcia: grupa cykliczna, przemienna, rząd elementu grupy.
- Wykonaj projekcję kołową elementów symetrii następujących grup punktowych zawierających osie inwersyjne: 3, 4, 6, zaznaczając pozycję punktów symetrycznych. Wskaż, w której z nich elementem grupy jest inwersja.
- Uzasadnij, które z podanych grup punktowych nazwiemy grupami centrosymetrycznymi: 1, 3; 2/m; 4mm. Wykonaj projekcję kołową tej grupy centrosymetrycznej, w której występuje największa liczba elementów symetrii zaznaczając pozycję punktów symetrycznych.
- Porównaj symbolikę Hermanna-Mauguina (krystalograficzną) i Schoenfliesa na podstawie trzech wybranych grup punktowych z układów jednoskośnego i tetragonalnego.
- Porównaj symbolikę Hermanna-Mauguina (krystalograficzną) i Schoenfliesa na podstawie trzech wybranych grup punktowych z układów rombowego i heksagonalnego.
- Czym jest układ krystalograficzny. Co stanowi kryterium określające przynależność do układu krystalograficznego? Omów krótko i porównaj układy rombowy i heksagonalny na przykładzie co najmniej dwóch różnych grup punktowych.
- Czym jest układ krystalograficzny. Co stanowi kryterium określające przynależność do układu krystalograficznego? Omów krótko i porównaj układy jednoskośny i tetragonalny na przykładzie co najmniej dwóch różnych grup punktowych.
- Podaj definicję sieci przestrzennej oraz zasady wskaźnikowania węzłów i serii prostych sieciowych na dowolnie wybranych przykładach. Jakie są wskaźniki kierunków krystalograficznych (X, Y, Z)?
- Wymień typy dozwolonych komórek elementarnych (sieci Bravais’a) układu rombowego, podaj ich bazę oraz zawartość.
- Wymień typy dozwolonych komórek elementarnych (sieci Bravais’a) układu regularnego, podaj ich bazę oraz zawartość.
- Podaj definicję postaci prostej. Czym różni się postać prosta zamknięta od otwartej. Omów symetrię wybranych postaci prostych otwartej i zamkniętej z układu rombowego.
- Podaj definicję postaci prostej. Czym różni się postać prosta zamknięta od otwartej. Omów symetrię wybranych postaci prostych otwartej i zamkniętej z układu tetragonalnego.
- Wyjaśnij czym są postacie proste enancjomorficzne, podaj przykład. Jakie znaczenie dla rozwoju chemii miało odkrycie Pasteura dotyczące kryształów kwasu winowego?
- Omów podstawowe założenia modelu najgęstszego wypełnienia przestrzeni. Co powoduje, że model ten może być realizowany w kryształach miedzi lub chlorku sodu, a nie jest realizowany w strukturze lodu β lub diamentu?
- Omów model heksagonalny najgęstszego wypełnienia przestrzeni z uwzględnieniem sekwencji warstw, liczb koordynacyjnych i powstających luk. Podaj przykład struktury krystalicznej realizującej ten model oraz wyjaśnij dlaczego jest to możliwe.
- Omów model regularny najgęstszego wypełnienia przestrzeni z uwzględnieniem sekwencji warstw, liczb koordynacyjnych i powstających luk. Podaj przykład struktury krystalicznej realizującej ten model oraz wyjaśnij dlaczego jest to możliwe.
- Wyjaśnij jak zmienia się struktura kryształów soli typu AB wraz ze zmianą wzajemnego stosunku promieni jonowych kationu względem anionu na przykładzie struktury krystalicznej chlorku sodu i chlorku cezu.
- Porównaj trzy podstawowe typy struktur metalicznych na podstawie budowy kryształów magnezu, miedzi i wolframu.
- Wyjaśnij na czym polega różnica między efektem piroelektrycznym i piezoelektrycznym. Podaj przykłady struktur krystalicznych, dla których obserwuje się te zjawiska.
- Wyjaśnij na czym polega dwójłomność kryształów. Dla jakiej struktury po raz pierwszy zbadano i opisano to zjawisko?
- Omów w jaki sposób została zaproponowana skala Mohsa stosowana w ocenie twardości kryształów. Jakie struktury krystaliczne reprezentują pierwszy i ostatni stopień w tej skali?
- Czym jest wiązanie wodorowe i jakie parametry geometryczne charakteryzują to oddziaływanie międzycząsteczkowe? Omów znaczenie wiązań wodorowych w tworzeniu struktury krystalicznej lodu β.
PYTANIA SPECJALIZACYJNE DO DYPLOMOWEGO EGZAMINU MAGISTERSKIEGO
Chemia fizyczna
- Wymień i omów metody wyznaczania wielkości cząstkowych molowych.
- Wymień i omów rodzaje układów koloidalnych.
- Przedstaw różne klasyfikacje związków powierzchniowo czynnych.
- Omów termodynamikę procesu micelizacji.
- Wymień i omów co najmniej trzy metody wyznaczania wartości krytycznego stężenia micelizacji (cmc) związku powierzchniowo czynnego.
- Zdefiniuj funkcje nadmiarowe i mieszania dla roztworów doskonałych.
- Jakie rodzaje oddziaływań biorą udział przy tworzeniu kompleksów inkluzyjnych?
- Omów metodę Higuchi - Connors’a wykorzystywaną w badaniach rozpuszczalności.
- Wyjaśnij, na czym polegają zjawiska hydrofobowe, hydrofobowa hydratacja i oddziaływania hydrofobowe?
- Omów zastosowania molowej pojemności cieplnej pod stałym ciśnieniem do wyznaczania zmian funkcji termodynamicznych.
- Omów co najmniej dwie metody pomiaru ciepła molowego pod stałym ciśnieniem.
- Omów zmiany wielkości termodynamicznych (V, S, H, Cp) towarzyszące przemianom fazowym I rodzaju.
- Omów metodę eksperymentalnego wyznaczania: a) molowej entalpii parowania, b) molowej entalpii topnienia.
- Jakie funkcje objętościowe można wyznaczyć na podstawie pomiaru gęstości mieszanin dwuskładnikowych w kilku temperaturach?
- Wyjaśnij słuszność stwierdzenia, że entalpia rozpuszczania jest funkcją termodynamiczną charakteryzującą energetykę procesu tworzenia roztworu.
- Zdefiniuj standardową entalpię solwatacji i standardową entalpię przeniesienia oraz omów związek między tymi funkcjami.
- Zdefiniuj, również za pomocą wzorów, objętość molową i nadmiarową objętość molową mieszaniny dwuskładnikowej oraz cząstkową objętość molową składnika tej mieszaniny.
- Omówić rodzaje przemian fazowych w układzie jdnoskładnikowym, stan równowagi pomiędzy poszczególnymi fazami oraz czynniki wpływające na zakłócenie tego stanu.
- Co to jest i od czego zależy stała równowagi tworzenia kompleksów? Omów jakie czynniki mogą wpłynąć na zakłócenie stanu równowagi tworzenia kompleksów.
- Jakie metody eksperymentalne można wykorzystać do wyznaczenia stałej równowagi tworzenia kompleksów w przypadku, gdy kompleksy tworzą:
A) co najmniej jeden reagent jonowy
B) reagenty niejonowe. - Omów sposób kalibracji przepływu ciepła oraz temperatury kalorymetrów skaningowych.
- Na czym polega analiza termograwimetryczna (TGA)? Podaj przykłady zastosowania tej metody analizy termicznej.
- Jakie czynniki wpływają na kształt krzywych termograwimetrycznych (TG)?
- Omów zasadę działania kalorymetru izotermicznego.
- Omów zasadę działania kalorymetru nieizotermiczno - nieadiabatycznego.
- Omów kolejne etapy pomiaru metodą różnicowej kalorymetrii skaningowej (DSC)? Podaj przykłady jej wykorzystania.
- Wyjaśnij, w jaki sposób na podstawie eksperymentu można wyznaczyć wartość nadmiarowej molowej objętości mieszaniny dwuskładnikowej.
- Narysuj przebieg krzywej miareczkowania kalorymetrycznego i omów sposób wyznaczenia współczynnika stechiometrycznego kompleksu.
- Narysuj przebieg krzywej miareczkowania kalorymetrycznego i omów sposób wyznaczenia entalpii reakcji.
- Omów zastosowanie spektroskopii UV-Vis do wyznaczania stałych tworzenia kompleksów.
- Omów zastosowanie izotermicznego miareczkowania kalorymetrycznego do wyznaczania stałych tworzenia kompleksów.
- Wyjaśnij, na czym polega metoda skorygowanego przyrostu temperatury, umożliwiająca wyznaczenie całkowitego efektu cieplnego w kalorymetrach nieizotermiczno – nieadiabatycznych.
- Podaj przykład procedury wykorzystywanej w analizie termograwimetrycznej do rozdzielania efektów zmian masy pochodzących z dwóch nakładających się reakcji.
- Jakie wielkości można wyznaczyć bezpośrednio, a jakie pośrednio z miareczkowania kalorymetrycznego?
- Jakie efekty termiczne możemy zaobserwować na krzywej DSC otrzymanej dla polimeru?
- Wymień i omów elementy krzywej DSC.
- Na czym polega wzorcowanie temperaturowe i kalibracja efektów cieplnych w DSC?
- Omów klasyczną (trójetapową) metodę wyznaczania pojemności cieplnej próbki przy użyciu kalorymetru skaningowego.
- Wyjaśnij, jak metodą DSC można oznaczyć czystość próbki.
- Jaka jest różnica między powtarzalnością i odtwarzalnością pomiaru. Wyjaśnij na przykładzie pomiaru dowolnie wybranej wielkości fizykochemicznej.
Chemia teoretyczna
- Podać treść i omówić zasadę nieoznaczoności Heisenberga dla dwóch wielkości mierzonych, A i B.
- Ze wzoru ogólnego na błędy pomiaru wyprowadzić postać zasady nieoznaczoności Heisenberga dla przypadku, gdy wielkościami mierzonymi jest położenie x oraz pęd px cząstki poruszającej się w układzie jednowymiarowym wzdłuż osi OX. Zinterpretować uzyskany wynik.
- Omówić I postulat mechaniki kwantowej (o istnieniu funkcji falowej). Wyjaśnić związek pomiędzy normowaniem funkcji a jej interpretacją probabilistyczną.
- Podać treść postulatu mówiącego o tym, jak w mechanice kwantowej opisywane są obserwable. Stosując odpowiednie reguły, z klasycznego wyrażenia na energię kinetyczną cząstki o masie m w przestrzeni trójwymiarowej w układzie kartezjańskim wyprowadzić wzór na operator energii kinetycznej tej cząstki.
- Zapisać równania Schrödingera: a) zawierające czas, b) nie zawierające czasu. Omówić sens symboli występujące w tych równaniach.
- Podać treść postulatu o wartości własnej operatora i omówić jego związek z równaniem Schrödingera niezależnym od czasu.
- Omówić kwantowy oscylator harmoniczny i przeanalizować różnice między kwantowym i klasycznym oscylatorem harmonicznym.
- Na przykładzie cząstki poruszającej się w układzie jednowymiarowym omówić, jak mechanika kwantowa wyjaśnia efekt tunelowy.
- Omówić liczby kwantowe występujące w rozwiązaniu radialnej części równania Schrödingera dla atomu wodoru. Przeanalizować zależność pomiędzy tymi liczbami, w szczególności wskazać, z czego ona wynika.
- Omówić liczby kwantowe występujące w rozwiązaniu kątowej części równania Schrödingera dla atomu wodoru. Przeanalizować zależność pomiędzy tymi liczbami, w szczególności wskazać, z czego ona wynika.
- Podać jak w mechanice kwantowej definiuje się spin elektronu. Omówić liczby kwantowe związane ze spinem elektronu.
- Omówić pojęcie radialnej gęstości prawdopodobieństwa i porównać jej wykresy otrzymane z rozwiązań równania Schrödingera dla atomu wodoru, gdy główna liczba kwantowa wynosi 3.
- Zdefiniować pojęcia: orbital, warstwica, powierzchnia węzłowa oraz kontur orbitalu. Omówić ich sens na przykładzie dwóch wybranych orbitali typu d.
- Na przykładzie orbitali 2p omówić zależność pomiędzy konturem orbitalu oraz konturem gęstości prawdopodobieństwa znalezienia elektronu wokół jądra atomowego.
- Narysować kontury orbitali 3px, 3py, 3pz. Przeanalizować związki tych orbitali z orbitalami 3p-1,3p0,3p1 i porównać określające je liczby kwantowe.
- Wymienić rzeczywiste i zespolone orbitale 3d i zapisać wzory definiujące zależności między tymi dwiema grupami orbitali. Dla dwóch wybranych orbitali rzeczywistych 3d podać wartości liczb kwantowych.
- Podać treść postulatu mechaniki kwantowej o wartości średniej oraz omówić jego związek z metodą wariacyjną.
- Podać twierdzenie stanowiące podstawę metody wariacyjnej. Omówić postać funkcji próbnej w metodzie Ritza.
- Co to jest wyznacznik Slatera i jaki jest jego związek z przybliżeniem jednoelektronowym? Omówić zwięźle konsekwencje stosowania tego przybliżenia.
- Co to są bazy funkcyjne? Omówić różnice pomiędzy bazami STO i GTO.
- Omówić szczegółowo znaczenie symboli: 6-31G, 6-31G** i 6-31++G.
- Omówić podstawy rachunku zaburzeń Rayleigha-Schrödingera.
- Na przykładzie jonu H2+ omówić, jak w metodzie LCAO MO tworzone są orbitale molekularne.
- Narysować kontury i omówić orbitale molekularne wiążące i antywiążące utworzone w cząsteczce dwuatomowej homojądrowej z orbitali atomowych o głównej liczbie kwantowej równej 3. Wskazać główną cechę orbitali molekularnych antywiążących.
- Co to jest korelacja elektronowa? Podać przynajmniej dwie metody chemii teoretycznej, które pozwalają uwzględnić w obliczeniach energię korelacji. Omówić zwięźle jedną z tych metod.
- Podać treść pierwszego twierdzenia Hohenberga-Kohna oraz podstawowe cechy gęstości elektronowej.
- Podać treść drugiego twierdzenia Hohenberga-Kohna i jego interpretację.
- Zdefiniować co to jest multipletowość atomu lub cząsteczki i omówić wzór pozwalający ją obliczyć. Podać i uzasadnić wartości multipletowości dla: atomu tlenu O oraz cząsteczki O2.
- Omówić co to są termy atomowe. Zapisać ogólny symbol termu i wyjaśnić występujące w nim symbole.
- Podać reguły wyznaczania i porządkowania termów atomowych.
- Omówić pojęcie optymalizacji geometrii stanu podstawowego cząsteczki. Podać trzy przykłady algorytmów optymalizacyjnych stosowanych w chemii teoretycznej.
- Omówić podstawowe pojęcia i założenia leżące u podstaw metod mechaniki molekularnej.
- Przedstawić najprostsze postacie funkcyjne stosowane w metodach mechaniki molekularnej do opisu oddziaływań wiążących.
- Przedstawić najprostsze postacie funkcyjne stosowane w metodach mechaniki molekularnej do opisu oddziaływań niewiążących.
- Omówić na czym polega zabieg „cutoff” w mechanice molekularnej.
- Zdefiniować ogólne pojęcie trajektorii w symulacji komputerowej i wskazać różnice w definiowaniu trajektorii w różnych metodach symulacyjnych.
- Zaprezentować sposoby rozwiązywania równań ruchu w metodzie dynamiki molekularnej.
- Omówić zwięźle metodę Monte Carlo.
- Podać równanie ruchu Langevina. Wskazać podstawowe różnice pomiędzy dynamiką molekularną i dynamiką Langevina.
- Omówić pojęcie periodycznych warunków brzegowych i podać, w jakim celu są one stosowane.
Krystalografia
Symetria i rentgenografia strukturalna:
- Porównaj operacje symetrii: odbicie w płaszczyźnie i obrót wokół osi. Na wybranych przykładach omów pojęcia: punktowa operacja symetrii, operacja symetrii I-go i II-go rodzaju, element symetrii.
- Porównaj operacje symetrii: obrót wokół osi i obrót śrubowy. Na wybranych przykładach omów pojęcia: punktowa operacja symetrii, otwarta operacja symetrii, niezmiennik przekształcenia.
- Porównaj operacje symetrii: odbicie w płaszczyźnie i odbicie ślizgowe. Na wybranych przykładach omów pojęcia: punktowa operacja symetrii, otwarta operacja symetrii, niezmiennik przekształcenia.
- Czym różnią się grupy centrosymetryczne od niecentrosymetrycznych. Jaki to ma wpływ na opis budowy molekularnej cząsteczek chiralnych?
- Porównaj symbolikę Hermanna-Mauguina (krystalograficzną) i Schoenfliesa na podstawie trzech wybranych grup punktowych z układów jednoskośnego, rombowego i tetragonalnego.
- Czym jest układ krystalograficzny? Co stanowi kryterium określające przynależność do układu krystalograficznego? Scharakteryzuj jeden wybrany układ krystalograficzny.
- Podaj definicję postaci prostej. Czym różni się postać prosta zamknięta od otwartej? Omów symetrię wybranej postaci prostej otwartej i zamkniętej z układów rombowego oraz tetragonalnego.
- Wymień rodzaje translacyjnych elementów symetrii. Podaj ich definicje oraz przykłady.
- Wymień 14 typów sieci Bravais’go według przynależności do układów krystalograficznych.
- Omów diagram wybranej przez siebie grupy przestrzennej z klasy symetrii 2/m.
- Omów diagram wybranej przez siebie grupy przestrzennej z klasy symetrii mm2.
- Na czym polega dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego w ciałach krystalicznych? Jak to zjawisko opisuje równanie Bragga?
- Jakie informacje o budowie kryształu są ukryte w tzw. kątach braggowskich?
- Wyjaśnij związek pomiędzy symetrią punktową kryształu a symetrią efektu dyfrakcyjnego uwzględniając następujące zagadnienia: prawo Friedla i klasy Lauego.
- Czym są wygaszenia systematyczne refleksów dyfrakcyjnych i co jest ich źródłem?
- Co to jest czynnik struktury i jaki jest jego związek z natężeniem refleksu (promienia dyfrakcyjnego)? Przedstaw odpowiedni wzór.
- Wyjaśnij jakie informacje o strukturze krystalicznej związane są z czynnikiem struktury.
- Jakie są dwie podstawowe metody poszukiwania modelu próbnego struktur krystalicznych? Co je różni?
- Jak przygotować próbkę monokrystaliczną do pomiaru dyfraktometrycznego?
- Wymień najpopularniejsze źródła promieni rentgenowskich.
- Wymień i krótko scharakteryzuj etapy rentgenowskiej analizy strukturalnej monokryształów, od przygotowania próbki do analizy budowy cząsteczkowej kryształu.
- Wymień i krótko scharakteryzuj kolejne etapy ustalenia struktury kryształu na podstawie danych dyfrakcyjnych.
- Wymień i krótko scharakteryzuj parametry geometryczne stosowane w opisie struktury cząsteczkowej związków chemicznych?
- Jakie elementy symetrii można wskazać dla idealnych konformacji (pofałdowanych) pierścieni 6-członowych?
- Jakie elementy symetrii można wskazać dla idealnych konformacji (pofałdowanych) pierścieni 5-członowych?
- 26. Podaj definicję gęstości elektronowej, funkcji jednoelektronowej gęstości i funkcji
- wieloelektronowej gęstości. W przypadku dwóch ostatnich pojęć wyjaśnij źródła z jakich te
- funkcje można pozyskać.
Teoria oddziaływań:
- Omów podstawowe założenia teorii AIM (Atoms in Molecules).
- Jakie ekstrema (punkty krytyczne w ujęciu teorii AIM) posiada funkcja gęstości elektronowej?
- Jakie rodzaje punktów krytycznych gęstości elektronowej (w ujęciu teorii AIM) można wskazać w cząsteczce cykloheksanu?
- Jakie rodzaje punktów krytycznych gęstości elektronowej (w ujęciu teorii AIM) można wskazać w cząsteczce adamantanu?
- Omów relacje między parametrami funkcji gęstości elektronowej w punkcie krytycznym wiązania chemicznego a właściwościami (chemicznymi i fizycznymi) tego wiązania.
- Zdefiniuj laplasjan gęstości elektronowej. Omów jego zastosowanie w analizie wiązań chemicznych.
- Omów mechanizm powstawania wiązania wodorowego. Scharakteryzuj parametry geometryczne opisujące wiązanie wodorowe.
- Czym charakteryzuje się wiązanie wodorowe wspomagane ładunkiem? Podaj przykłady.
- Czym charakteryzuje się wiązanie wodorowe wspomagane rezonansem? Podaj przykłady.
- Czym charakteryzuje się wiązanie wodorowe wspomagane polaryzacją? Podaj przykłady.
- Omów mechanizm powstawania wiązania halogenowego. Scharakteryzuj parametry geometryczne opisujące wiązanie halogenowe.
- Przedyskutuj różnice i podobieństwa występujące pomiędzy wiązaniem wodorowym i halogenowym.
- Wymień i scharakteryzuj rodzaje oddziaływań międzycząsteczkowych.
- Wymień i krótko scharakteryzuj podstawowe indeksy aromatyczności.